Nie dalej jak kilka lat temu powszechny był pogląd, że zapchany filtr należy wymienić lub usunąć z układu. W tej chwili mamy już świadomość tego, że demontaż tej części narazi nas na wysokie mandaty, wyłączenie pojazdy z ruchu oraz problemu z silnikiem i całym układem wydechowym.
Aktualnie wiemy, że filtr, który nie jest mechanicznie uszkodzony w stopniu znacznym, można poddać czyszczeniu i regeneracji. Dzięki temu niewielkim kosztem możemy odzyskać jego fabryczną sprawność i dalej go użytkować.
Oczywiście, jeśli uszkodzenia w filtrze są znaczne, konieczna jest jego wymiana. Jej koszt jest spory i mieści się w przedziale 1500-4000 zł. Jeśli chcemy dokonać zakupu oryginalnego filtra w ASO musimy liczyć się z wydatkiem rzędu nawet 10 000 zł.
Dlaczego ten element samochodu jest tak drogi? Cena spowodowana jest kosztem materiałów, z których składa się filtr. Szczególnie na jej wysokość wpływa zastosowanie platyny, której cząstki osadzone są na ściankach oraz w kanałach. Jest to materiał bardzo drogi, a dodatkowo nietrwały, który w miarę użytkowania, a szczególnie tego niewłaściwego, ulega systematycznemu niszczeniu. Dlatego warto dbać o odpowiednią profilaktykę oraz eksploatację pojazdu, bo tylko wtedy możemy zapewnić naszemu filtrowi DPF długoletnią trwałość.
Filtr cząstek stałych DPF – jaką funkcję pełni?
Filtr cząstek stałych jest elementem układu wydechowego samochodów, które mają silnik diesla. Do spełnienia ma dwie bardzo ważne role:
- Blokowanie zanieczyszczeń (np. sadzy, popiołu), które wydostają się z silnika w trakcie spalania paliwa - przechodzące przez filtr DPF spaliny są filtrowane, a zanieczyszczenia zatrzymują się na ściankach filtra. Jak to się dzieje? Duże znaczenie ma specjalna budowa filtra. Składa się on z wielu, gęsto obok siebie ułożonych kanalików, które są jeszcze bardziej zagęszczone od strony wlotu oraz wylotu. W trakcie pracy w sposób naprzemienny kanaliki zamykają i otwierają się. Zanieczyszczenia, które są zbyt duże, by zmieścić się w kanalikach, osiadają na ściankach filtra, powodując jego zapychanie.
- Wypalanie cząstek stałych, które pozostały na ściankach filtra - to druga funkcja filtra DPF. Gdyby tak się nie działo, jak łatwo można wywnioskować, filtr zapchałby się bardzo szybko. W sprawnie działającym filtrze cząstki są wypalane co kilka tysięcy przebiegu. Temperatura wypalania osiąga nawet do 600 °C. Aby proces mógł zajść, potrzebne są: określona prędkość (niezbyt niska), średnie obroty oraz jazda przez pewien czas na danym biegu, bez jego zmieniania. Takie warunki występują podczas jazdy autostradą lub drogą ekspresową. Dlatego też raz na jakiś czas taką jazdę warto odbyć. Jeśli tak się nie dzieje, ponieważ używamy samochodu wyłącznie do jazdy po mieście, cząstki nie zostaną wypalone, a w dalszej konsekwencji filtr ulegnie zapchaniu. Nie jest jednak tak, że jazda autostradą gwarantuje nam całkowite oczyszczenie filtra i jego bezawaryjność. W trakcie wypalenia możliwe bowiem jest usunięcie wyłącznie większych cząstek. Drobne popioły wciąż pozostaną wewnątrz filtra. Jeśli ich ilość będzie duża, konieczne będzie czyszczenie filtra. Najskuteczniejszą - na poziomie aż 98-99% przypadków - okazuje się wodna metoda czyszczenia.
Wiemy już, jak działa filtr DPF i co możemy zrobić, aby przedłużyć jego żywotność, warto więc powiedzieć kilka słów o tym, dlaczego wciąż montuje się go do pojazdów. Najważniejszym powodem jest chęć ochrony środowiska i ograniczenia smogu, który powstaje także wskutek emisji spalin. Filtr DPF zatrzymuje zanieczyszczenia, które nie dostają się dzięki temu do powietrza, którym oddychamy. Skuteczność filtrów w tym zakresie wynosi aż 99% - tyle cząstek sadzy jest w stanie zatrzymać sprawnie działający filtr DPF. Więcej o budowie i sposobie działania filtra DPF tutaj: www.czyszczenie-dpf.com.pl/jak-dziala-dpf.html
Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną, filtry DPF, choć problematyczne dla właścicieli samochodów, są coraz powszechniej stosowane. Właściwie od 2010 roku są obowiązkowe w każdym nowo rejestrowanym pojazdem z silnikiem diesla. Warto wiedzieć, że brak tej części lub jej wadliwe działanie spowoduje nieprzejście przeglądu. Może skutkować także niewypłaceniem odszkodowania przez towarzystwo ubezpieczeniowe, z uwagi na bezprawną ingerencję w obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
Wodne czyszczenie i regeneracja filtrów DPF – skuteczna metoda odzyskania sprawności
Jak już wyżej odnotowaliśmy, poruszanie się samochodem bez filtra DPF jest łamaniem prawa. Jednak, bez rozbierania układu oddechowego nie można stwierdzić, czy samochód ma filtr czy został on wycięty. Na rynku tego typu usługa jest oferowana często, jednak z uwagi na jej wysoki koszt (ok. 1000 zł) i ewentualne dalsze konsekwencje wycięcia filtra (jak mandaty i niedopuszczenie auta do ruchu), nie jest ona dobrym rozwiązaniem.
Co w zamian? Czyszczenie i regeneracja. Oto kilka powodów, dla których warto się na nie zdecydować:
- niski koszt usługi - w wielu punktach filtr wyczyścimy już od niespełna 350 zł ( taką cenę oferuje np. firma Sprawny DPF ). W porównaniu do kosztu wycięcia filtra, różnica jest spora, a nie ryzykujemy nieprzyjemnymi konsekwencjami prawnymi.
- ekologia - dzięki sprawnemu filtrowi cząstek stałych ograniczamy emisję zanieczyszczeń powstałych wskutek spalania paliwa. Przyczyniamy się w ten sposób do ochrony klimatu i dbamy o powietrze, którym wszyscy oddychamy, a którym w przyszłości będą oddychać nasze wnuki i kolejne pokolenia.
- zdrowie - czyste powietrza oznacza większy komfort i ograniczenie ryzyka wielu chorób i nowotworów układu oddechowego.
- przestrzeganie prawa - za jazdę z wyciętym filtrem DPF w Polsce grozi do 500 zł mandatu, za granicą natomiast nasz portfel odczuje to znacznie bardziej boleśnie. W Czechach może kosztować nas to aż 8 000 zł, w Austrii nawet ok. 4 000 – 4 500 €, nie mówiąc o zakazie dalszej jazdy (konieczny jest transport pojazdu na lawecie).
- możliwość korzystania z pojazdu - jeśli w trakcie przeglądu brak filtra zostanie wykryty, pojazd nie będzie dopuszczony do ruchu.
Jak krok po kroku przebiega wodne czyszczenie DPF?
Metoda wodnego czyszczenia filtra cząstek stałych jest czasem nazywana praniem filtra DPF. Nazwa ta pochodzi od specjalistycznego sprzętu, służącego do czyszczenia filtrów, czyli tzw. pralek DPF.
Przed zleceniem czyszczenia zawsze warto sprawdzać serwisy i punkty oferujące tę usługę. Istotne jest, by działały w zgodzie ze standardami, miały doświadczenie w czyszczeniu oraz mogły pochwalić się certyfikatami potwierdzającymi wiedzę na temat tej metody. Jeśli znajdziemy profesjonalnego wykonawcę, czyszczenie filtra przyniesie nam oczekiwane efekty, w postaci długiej bezproblemowej eksploatacji. Jeśli natomiast nie poświęcimy czasu i uwagi na wybór sprawdzonego miejsca, możemy ryzykować poważnym uszkodzeniem tego podzespołu, a w konsekwencji koniecznością jego wymiany.
Na czym polega czyszczenie metodą wodną i jak krok po kroku się je wykonuje?
- Demontaż filtra - nie jest to zadanie łatwe, często bowiem filtr znajduje się w trudno dostępnym miejscu, za silnikiem.
- Ocena organoleptyczna z użyciem kamery endoskopowej - oceniane jest to, w jakim stanie ogólnym jest filtr, w jakim stopniu jest zapchany czy zanieczyszczony, czy występują jakieś uszkodzenia mechaniczne i w jakim zakresie. Jeśli filtr zapchany jest w stopniu bardzo dużym lub ma spore uszkodzenia, niestety nie będzie można go poddać czyszczeniu i konieczna będzie jego wymiana.
- Wstępne czyszczenie w formie kąpieli wodnej - jej zadaniem jest zmiękczenie i rozpuszczenie zanieczyszczeń, tak by było łatwiej je usunąć na dalszym etape prac. Do kąpieli stosuje się gorącą wodę ze środkami, które zmiękczają popiół i sadzę.
- Czyszczenie właściwe w pralce DPF - filtr wkłada się do specjalistycznej maszyny, która zakrywa otwory w filtrze. Najpierw przepuszcza się przez niego sprężone powietrza (dzięki czemu można także precyzyjnie ocenić stan filtra). Następnie pulsacyjnie, pod zmiennym ciśnieniem przepuszcza się przez niego ciepłą wodę z substancjami czyszczącymi. Woda przepływająca silnymi strumieniami usuwa popiół i inne zanieczyszczenia z kanalików. Dokładnie ten sam proces przeprowadza się od drugiej strony filtra. Czyszczenie przebiega naprzemiennie, z jednej i z drugiej strony, aż do skutku czyli do momentu, aż parametry przepływu będą właściwe, tj. zbliżone do fabrycznych. Całt proces trwa ok. 30-60 minut.
- Testy filtra DPF - po zakończeniu cykli czyszczenia, sprawdza się przepływ powietrza przez filtr.
- Wysuszenie i montaż filtra do samochodu.

Hydrodynamiczna regeneracja DPF - dlaczego warto zdecydować się na tę metodę?
Hydrodynamiczna, czyli inaczej wodna, regeneracja DPF jest metodą niedrogą, a dającą najlepsze efekty, zarówno jeśli chodzi o usunięcie zanieczyszczeń, a także o dalszą żywotność filtra i eksploatację pojazdu. Jest to proces w pełni bezpieczny dla filtra. Jest tak dlatego, że podczas czyszczenia nie zachodzi żadna ingerencja w budowę tego podzespołu. Jest to także metoda bezpieczna dla środowiska. Cykle czyszczenia przeprowadzane są w zamkniętym obiegu wody, wewnątrz specjalistycznej maszyny.
Dzięki hydrodynamicznej regeneracji filtra DPF możemy zapomnieć już, co znaczą obawy przed zapchanym filtrem. Dzięki rozwojowi technologii, jest to usługa szybka, sprawna i zdecydowanie najbardziej korzystna finansowo dla właścicieli pojazdów z silnikiem diesla. Aktualnie większość filtrów DPF można poddać regeneracji i przywróceniu sprawności fabrycznej, dzięki czemu mogą być bezawaryjnie używane przez długi czas.
Zapraszamy do skorzystania ze skutecznej i szybkiej usługi, która zagwarantuje sprawne działanie filtra przez wiele tysięcy kilometrów.






Napisz komentarz
Komentarze