Dzieciom i młodzieży w różnym wieku trudno jest usiedzieć w domu nad odrabianiem prac domowych. Po pierwsze dlatego, że lekcje to często większość dnia poza domem. Inne powody takiego stanu rzeczy to wielość atrakcji odciągających od „nudnych" i mozolnych zadań domowych oraz to, że prace domowe są zadawane w nadmiarze. Mimo wszystko warto z odrabianiem zadań domowych się pogodzić. Pomocne może być zapoznanie się z ich rolą oraz sposoby na przyjemniejsze odrobienie pracy domowej.
Rodzaje zadań domowych
Prace domowe to różne ich rodzaje. Mogą one polegać na zadaniach bardziej kreatywnych lub wymagających ściśle określonego postępowania. Zależy to również od rodzaju przedmiotu, z jakiego praca jest zadana. Za pomocą zadania domowego uczeń może powtórzyć materiał z lekcji (to dobra metoda utrwalania wiadomości zdobytych w szkole), dokończyć jego przerabianie lub przygotować się do następnych zajęć. Najbardziej lubiane zadanie domowe to takie, które pozwala wykorzystać zdobytą na lekcji wiedzę w sposób praktyczny. Takie zadania bardzo kształcą między innymi poprzez rozwijanie inicjatywy ucznia.
Zadania domowe – czego uczą
Funkcje prac domowych to między innymi kształcenie samodzielności myślenia. Zadanie domowe daje też informację zwrotną nauczycielowi, w jakim stopniu uczeń opanował dany materiał. Wiedza jest w ten sposób systematycznie kontrolowana, a prowadzący dany przedmiot nauczyciel widzi, czy uczeń opanował dane treści. Dobrze skonstruowane prace domowe pełnią nie tylko ważne funkcje ściśle dydaktyczne. Wspomagają też rozwijanie zainteresowań i rozwijanie pasji. Praca domowa i jej rozwiązywanie wyrabia również poczucie obowiązku. Zadania domowe warto – jeśli to możliwe – odrabiać systematycznie i nie powodować ich nagromadzenia się. Dobrze jest też zacząć od zadań trudniejszych – gdy umysł nie jest zmęczony, a uczeń znudzony – a te łatwiejsze zostawić sobie na deser. Jeśli stopień trudności zadania jest za wysoki, warto zakomunikować ten problem nauczycielowi. Przy zadaniach domowych dobrze jest korzystać również z innych źródeł inspiracji do ich rozwiązania. Takich jak filmy, programy edukacyjne czy kanały internetowe – to często bardzo skuteczna pomoc, gdyż pokazuje inne sposoby podejścia do problemu niż na przykład podręcznik.
Ważne funkcje dydaktyczne oraz wyrabianie systematyczności to główne zadania prac domowych. Dlatego też warto przykładać się do ich odrabiania, pamiętając o czerpanych z nich korzyściach.






Napisz komentarz
Komentarze