Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
piątek, 19 grudnia 2025 21:53
Reklama

Silniki elektryczne — silniki synchroniczne, a silniki asynchroniczne

Silniki elektryczne znajdują coraz szersze zastosowanie w wielu dziedzinach życia codziennego oraz przemysłu. Na rynku występują różnego rodzaje silniki tego typu. Zapraszam do artykułu, który wskaże, jak działają silniki elektryczne oraz gdzie konkretnie znajdują swoje zastosowanie.

Silnik elektryczny — budowa i działanie 

Ogółem rzecz ujmując, silniki elektryczne to maszyny elektryczne, które przetwarzają na zasadach indukcji elektromagnetycznej energię z udziałem ruchu mechanicznego. Przetworzeniu ulega tu energia elektryczna z sieci, którą zasilany jest silnik. Zostaje ona zamieniona na ruch mechaniczny wirnika. W skład budowy silnika elektrycznego wchodzą dwa podstawowe elementy: 

  •  stojan — nieruchoma część silnika;
  •  wirnik — obracająca się część silnika. 

Stojan, który jest elementem nieruchomym w silnikach elektrycznych, składa się z rdzenia i kadłuba. Rdzeń stojana to pakiet wykonany ze sprasowanych odizolowanych od siebie nakrzemnionych blach, które podzielone są na sekcje. Sekcje odizolowuje się od siebie, tworząc trzy uzwojenia fazowe stojana. Wirnik podobnie jak i stojan wykonany jest z rdzenia, w którym znajdują się uzwojenia i umieszczony jest na obracającym się wale. Silniki trójfazowe prądu przemiennego podzielić można na dwie główne grupy: 

  •  silniki asynchroniczne
  •  silniki synchroniczne.

 Jak działa silnik synchroniczny? 

Silniki synchroniczne są silnikami elektrycznymi, w których prędkość wirowania wirnika jest synchroniczna z prędkością wirowania pola magnetycznego. Silniki tego typu posiadają trójfazowe uzwojenie stojana, które wytwarzają kołowe pola wirujące. Obecne jednak rozwiązania związane z działaniem tego typu silników to coraz częściej zastosowanie maszyny ze wzbudzeniem magnetoelektrycznym, w których wirnik zamiast uzwojenia ma zamontowane magnesy trwałe. Po zasileniu uzwojeń stojana wytworzone zostaje w nim wirujące pole magnetyczne. Siły działające między biegunami mają kierunki promieniowe, samoistnie nie dają więc żadnego momentu obrotowego. Wirnik będąc obciążony momentem hamującym spóźni się w stosunku do wirującego pola. Dzięki temu oś wirnika nie będzie już pokrywać się z osią stojana. Oznacza to, że siły działające między biegunami spowodują wytworzenie momentu mechanicznego, który przeciwstawi się momentowi hamującemu. Zmiany obciążenia nie powodują zmian prędkości obrotowej wirnika, jak ma to miejsce w przypadku silników asynchronicznych. 

Jak działają silniki asynchroniczne? 

Silniki asynchroniczne nazywane też indukcyjnymi są najbardziej popularnymi rodzajami wykorzystywanych silników elektrycznych. Znajdują zastosowanie w przemyśle, ale też w sprzęcie domowym. Silniki tego typu znane są z trwałej i prostej konstrukcji. Silniki względem siebie różnią się — jak sama nazwa wskazuje — tym, że silniki asynchroniczne nie mają stałej prędkości działania. Tempo pracy wirnika w tym przypadku zależy od powstałej siły elektrodynamicznej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze