25-latek, mieszkaniec powiatu buskiego na jednym z internetowych portali ogłoszeniowych wystawił ofertę sprzedaży nasion dedykowanych na paszę dla gołębi. Na ogłoszenie odpowiedziała osoba zainteresowana kupnem. Sprzedający na swój telefon otrzymał wiadomość z linkiem, którym miał potwierdzić sprzedaż zboża. Po kliknięciu w link i otwarciu strony internetowej, 25-letni mężczyzna podał login i hasło do swojego banku. Chwilę później, ze sprzedającym 25-latkiem skontaktował się oszust, przedstawiający się za przedstawiciela internetowego portalu ogłoszeniowego. Przekonywał, że przelew pieniędzy ze sprzedaży został zablokowany i aby go odblokować należy podać kod BLIK i potwierdzić go w aplikacji banku. Mieszkaniec powiatu buskiego wykonał polecenie i stracił 3000 złotych ze swoich oszczędności.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
- bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
- sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie,
- zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Ważne jest, aby dokładnie weryfikować na jakie strony się logujemy. Dokładnie czytajmy adresy stron internetowych, na których dokonujemy transakcji. Sprawdzajmy i czytajmy to, co pojawia się na ekranie komputera lub telefonu, a związane jest z podawaniem naszych danych osobistych, bądź dokonywaniem transakcji płatniczych.






Napisz komentarz
Komentarze