-Prawo jest prawem. Dyrektor powinien je realizować i respektować. Powinien je przestrzegać zarówno dyrektor, jak i wszyscy nauczyciele oraz rodzice. Czasami występują sytuacje trudne, konfliktowe, na linii uczeń–uczeń, rodzice–nauczyciele, rodzice–dyrektor. Jest ich coraz więcej. W związku z tym uznaliśmy, że mediacje są potrzebne, by część tych spraw mogła zostać rozwiązana na etapie szkoły – tłumaczył Piotr Łojek, świętokrzyski kurator oświaty.
Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty podjęło działania mające na celu wdrożenie mediacji w szkołach. Obecnie w kuratorium działa specjalny zespół mediatorów, który wspiera nauczycieli w rozwiązywaniu konfliktów. Celem jest stworzenie struktur mediacyjnych, które pozwolą na rozwiązywanie problemów już na poziomie szkoły, zanim sprawy trafią na drogę sądową.
– Mediacje obejmują bardzo różne sprawy, ale niektóre z nich są po prostu nie do rozwiązania w tej formie, np. w przypadku złamania prawa, ponieważ w takim przypadku mamy do czynienia z sankcjami i przepisami dyscyplinarnymi. Niemniej jednak, są sprawy, które mogą być przedmiotem mediacji – na etapie uczeń–uczeń, uczeń–nauczyciel, np. dotyczące oceniania, gdzie strony nie potrafią się porozumieć. Wtedy potrzebna jest osoba z zewnątrz, która spojrzy na sytuację chłodnym okiem – mówił Piotr Łojek.
Jednym z punktów kongresu będą warsztaty dla kadry pedagogicznej, które umożliwią nauczycielom przeprowadzenie wielu zajęć edukacyjnych.
– Zaprosiliśmy profesjonalnych szkoleniowców i trenerów, którzy specjalizują się w mediacjach. Byłem na takich warsztatach, które obejmowały zarówno teorię, jak i praktykę. Uczestnicy będą mieli okazję wziąć udział w symulacjach mediacji oraz zapoznać się z metodami ich prowadzenia. Część warsztatów będzie miała charakter praktyczny, co pozwoli nauczycielom na doskonalenie swoich umiejętności – podsumował kurator.






Napisz komentarz
Komentarze