Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
sobota, 20 grudnia 2025 05:28
Reklama

Reklamy nie zaśmiecą już Starachowic

Dziś (czwartek, 7 stycznia) mija 12-miesięczny okres na dostosowanie istniejących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do przepisów uchwały reklamowej, przyjętej przez starachowickich radnych. To odpowiedź na rosnący problem, związany z zaśmiecaniem przestrzeni miejskiej chaotycznie rozmieszczonymi banerami reklamowymi.

Na początku 2020 r. weszła w życie Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, potocznie zwanej uchwałą "krajobrazową" lub "reklamową". Uchwała ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej oraz poprawę wizerunku miasta.

O wchodzących w życie przepisach starachowickich przedsiębiorców informowali pracownicy Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego i strażnicy miejscy.

- W listopadzie i grudniu 2020 r. prowadziliśmy kampanię informacyjną w zakresie uchwały reklamowej - mówi Karol Zawłocki z Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego. - Właściciele reklam zostali poinformowani o konieczności dostosowania do obowiązujących przepisów lub usunięcia reklam, znajdujących się w przestrzeni publicznej. Widać już efekty przeprowadzonej kampanii informacyjnej - część reklam została usunięta lub dostosowana do zapisów uchwały

- Zależy nam, aby reklamy, które są mocno zniszczone i przestały spełniać swoją funkcję zniknęły z terenu miasta, a te które będą się pojawiać zostały umieszczone w miejscach do tego przeznaczonych, były estetyczne, wykonane z materiałów trwałych i zgodnie z wymogami określonymi w projekcie uchwały - podkreśla prezydent Marek Materek. 

Przyjęte przez Radę Miejską przepisy określają dodatkowo gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Po 6 stycznia 2021 r. reklamy niezgodne z zapisami uchwały podlegają karze pieniężnej, nałożonej w drodze decyzji administracyjnej. Wysokość stawek została określona w art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i wynosi odpowiednio 2,70 zł dziennie części stałej oraz 0,24 zł dziennie od 1 m kw. pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.

Zgodnie z uchwałą miasto podzielone zostało na dwie strefy: strefę A, w której znajdują się Rynek wraz z przyległymi ulicami,
Szlakowisko i Park Miejski, teren wokół zbiorników wodnych "Lubianka" i "Pasternik", tereny Wielkiego Pieca, tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica oraz strefę B - pozostałą część miasta.

Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu "menu" bądź typu "potykacze" (tzw. koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów, a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej.

W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.: ogrodzeniach, terenach cmentarzy, mostach i wiaduktach,
drzewach i w zasięgu ich koron, budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy.

W uchwale określono szczegółowe zasady umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, zarówno jako obiektów wolnostojących, jak również na budynkach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze