Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
piątek, 19 grudnia 2025 22:33
Reklama Radio Rekord Świętokrzyskie

Pomysł na gotowy biznes

Wiele osób marzy o własnym biznesie. Jest to znacznie większa niezależność, nie tak jak na tradycyjnym etacie. Stała praca kusi, ale franczyza to nieograniczone możliwości rozwoju. Pomysł na biznes często okazuje się przeszkodą nie do pokonania, bo nie każdy potrafi wymyślić, czym chciałby się zajmować. Na szczęście jest franczyza sklepu, czyli gotowy pomysł i marka, pod którą zakłada się sklep. Warto spróbować tego modelu, bo może okazać się, że będzie to przysłowiowy strzał w dziesiątkę.

Wiele osób marzy o własnym biznesie. Jest to znacznie większa niezależność, nie tak jak na tradycyjnym etacie. Stała praca kusi, ale franczyza to nieograniczone możliwości rozwoju. Pomysł na biznes często okazuje się przeszkodą nie do pokonania, bo nie każdy potrafi wymyślić, czym chciałby się zajmować. Na szczęście jest franczyza sklepu, czyli gotowy pomysł i marka, pod którą zakłada się sklep. Warto spróbować tego modelu, bo może okazać się, że będzie to przysłowiowy strzał w dziesiątkę.

Czym dokładnie jest franczyza?

Gdyby zapytać czym jest franczyza, okazuje się, że nie wszyscy potrafią udzielić precyzyjnej odpowiedzi. Jest to coś pośredniego między własnym biznesem a pracą u kogoś. Jest to sposób prowadzenia biznesu, narzucony przez daną markę i prowadzony pod tą marką, a zasady są ściśle określone przez franczyzodawcę. Zazwyczaj ta marka jest już dobrze znana Klientom, a franczyzodawca użycza jej franczyzobiorcy, który może na niej zarabiać. Przedsiębiorca prowadzący franczyzę uzyskuje najczęściej logo, nazwę firmy, gotowy sposób na prowadzenie biznesu, a także wsparcie franczyzodawcy.

Jakie korzyści może przynieść taki model biznesu?

Przede wszystkim łatwo jest wystartować, bo nie trzeba wymyślać koncepcji firmy od podstaw, tylko opiera się ona na sprawdzonej i lubianej marce. To gwarantuje Klientów właściwie od razu. Po drugie franczyzodawca przekazuje nam gotowy model biznesu, sposoby zamawiania towarów czy prowadzenia restauracji, oferuje zaopatrzenie sklepu, pewne dostawy, jak również przejmuje w dużej mierze reklamę punktu handlowego czy usługowego. Na start można poczuć się bezpiecznie, ale trzeba pamiętać, że to sposób zarządzania przez franczyzobiorcę, zatrudnieni pracownicy  i lokalizacja sklepu czy lokalu usługowego także decydują o powodzeniu projektu.

Jakie są popularne franczyzy w Polsce?

Jedna z popularniejszych franczyz to sklep Żabka, który działa we franczyzie handlowej. Rok do roku pojawia się kilkaset nowych lokali, więc jak można się domyśleć, jest to popularny model biznesowy. Żabka to nie tylko produkty spożywcze, ale ciepłe przekąski, pyszna kawa i możliwość odbierania paczek. Franczyzodawca chwali się niewielkimi kosztami początkowymi i przystępnymi opłatami co miesiąc. Żabka to popularny sklep, dlatego o jego rentowność nie trzeba się martwić. Kluczowe jest tutaj dostosowanie lokalizacji sklepu do potrzeb okolicy i samo umiejscowienie lokalu. Dopóki lokal nie zacznie działać, ciężko określić jego popularność w danym miejscu.

Jakie jeszcze franczyzy cieszą się powodzeniem?

Podobny biznes do Żabki to Carrefour Express, wymieniamy w czołówce topowych franczyz. To również jest franczyza handlowa, która opiera się na współpracy ajencyjnej, co oznacza, że osoba prowadząca biznes ponosi mniejsze koszty wejścia w działalność. Carrefour Express to również przekąski i duży asortyment spożywczy. Jego rozpoznawalność także zapowiada powodzenie w biznesie. Kolejna franczyza, tym razem z branży gastronomicznej, to zresztą pierwsza franczyza w Polsce, czyli McDonalds. Próg wejścia jest wysoki, bo wynosi ponad 1 mln złotych, jednak jej popularność jest tak duża, że nie ma się nad czym zastanawiać. Wyzwaniem wydaje się zatrudnienie całej kadry i zarządzanie takim punktem.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze