Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
środa, 17 grudnia 2025 02:43

Nie możesz przyjść do lekarza? Odwołaj wizytę, nie blokuj terminów

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia w pierwszym półroczu tego roku 457 tysięcy osób z całej Polski nie odwołało umówionej wizyty u specjalisty. Najwięcej (ponad 45%) nieodwołanych wizyt, czyli ponad 207 tysięcy, dotyczy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. 140 tys. z kardiologii, blisko 59 tys. z endokrynologii, a ponad 49 tys. z onkologii.

Dane dotyczące województwa świętokrzyskiego też nie wyglądają optymistycznie.

W wyżej wymienionych zakresach  w I półroczu 2023 roku na wizyty nie zgłosiło się (i nie odwołało) prawie 11 tysięcy pacjentów. Najwięcej - ponad 57 procent  dotyczy poradni  ortopedii i traumatologii narządu ruchu .

Jest to wprawdzie o tysiąc mniej niż w roku ubiegłym, ale nadal bardzo dużo.

– Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówione badanie, odwołajmy je. W ten sposób dajemy szansę innym pacjentom na skorzystanie z pomocy w korzystniejszym terminie – mówi Małgorzata Kiebzak, dyrektor Świętokrzyskiego OW NFZ.– Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie innych. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących.

Przypominamy, ze Narodowy Fundusz Zdrowia bierze udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania. Można mówić o pierwszych efektach tych działań ( w skali kraju  liczba nieodwołanych wizyt w poradniach: endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu w I półroczu tego roku w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego spadła o   około 3 tys.), ale nie jest to tak duża skala jak chcielibyśmy. Liczymy, że systematyczna edukacja pacjentów, a także przygotowanie placówek medycznych do usprawnienia kontaktu z klientem w celu odwołania wizyty, pozwoli zwiększyć skuteczność zagospodarowania niewykorzystanych terminów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze