Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
piątek, 12 grudnia 2025 08:31

Coraz bliżej nowoczesnej kolei w Jędrzejowie i Sędziszowie

Szybsze podróże, wygodniejsze perony i ułatwiony dostęp do pociągów. Ogłoszono przetarg na przebudowę następnego odcinka linii nr 8 (Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa).

Trwa modernizacja najważniejszej linii kolejowej w województwie świętokrzyskim. W ramach prac podniesiona zostanie prędkość pociągów do 140 km/h, a dodatkowe tory i nowoczesny system sterowania ruchem zwiększą możliwości przewozu ludzi i towarów na trasie z Kielc do Krakowa.

Prace zaplanowane przez Polskie Linie Kolejowe w tym etapie modernizacji linii kolejowej nr 8 obejmą odcinek torów o długości niemal 35 km. W ramach inwestycji wymienionych będzie 90 km torów, wraz z siecią trakcyjną i wybudowanych 29 różnych obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów.

W Sędziszowie powstanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne, które poprawi bezpieczeństwo podróżnych i kierowców. Zadanie przewiduje również modernizację 15 przejazdów kolejowo-drogowych oraz instalację urządzeń sterowania ruchem. Na stacjach pojawią się dodatkowe tory, które ułatwią obsługę pociągów towarowych. To wszystko sprawi, że wzrosną parametry linii kolejowej. Po torach będą mogły poruszać się cięższe pociągi z większą prędkością niż dotychczas – do 140 km/h dla składów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.

W ramach zadania wiele zmieni się również na stacjach i przystankach. Modernizację przejdą  perony w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach. Wszystkie obiekty dla podróżnych będą w pełni dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zagwarantują to windy przy nowych przejściach podziemnych w Jędrzejowie i Miąsowej, a także kładce w Sędziszowie. Aktualne godziny odjazdów pociągów zapewnią tablice systemu dynamicznej informacji dla podróżnych. Wyłoniony wykonawca będzie mieć trzy lata na realizację prac w terenie. Całość gotowa będzie w 2030 roku.

Finansowanie projektu jest możliwe dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie do kwoty 450 mln euro.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze