Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
sobota, 13 grudnia 2025 20:17

Praca zdalna z uczniem. Co może nauczyciel?

Zamknięcie szkół nie oznacza ferii dla uczniów. Nauka odbywa się zdalnie. Taki sposób edukacji budzi jednak wiele kontrowersji wśród rodziców, którzy interweniują w kuratorium oświaty. W związku z licznymi zapytaniami, świętokrzyski kurator Kazimierz Mądzik wystosował apel do nauczycieli.

Skargi - zgłaszane do kuratorium zarówno telefoniczne, jak i mailowa - dotyczą m.in. obowiązkowego uczestniczenia w zajęciach on-line (nieobecności są wpisywane do dziennika), oceniania zadań, których często jest zbyt dużo, które niejednokrotnie dotyczą tematów nieomawianych jeszcze w szkole. Interweniujący zwrócili także uwagę, że nauczyciele wysyłają zadania o różnych porach dnia i zobowiązują uczniów do ich wykonania do kolejnego dnia, do określonej godziny, a mając w domu jeden komputer, nie zawsze z nowym oprogramowaniem, oraz czasami dwoje, czy więcej dzieci nie są w stanie sprostać oczekiwaniom nauczycieli.

- Rekomenduję, aby podczas pracy zdalnej z uczniami, nauczyciele przygotowywali i wykorzystywali materiały pogłębiające, utrwalające zdobytą przez uczniów wiedzę i umiejętności, wpływali na rozwijanie ich zainteresowań, przy czym zadania nie powinny angażować uczniów dłużej niż 3 do 5 godzin dziennie - apeluje świętokrzyski kurator Kazimierz Mądzik. 

W trakcie zawieszenia działalności dydaktycznej szkół:

- szkoła nie prowadzi zajęć edukacyjnych (ani w budynkach szkół, ani za pomocą środków komunikacji elektronicznej),

- szkoła nie prowadzi oceniania uczniów (ocenianiu podlegają tylko zrealizowane w szkole treści),

- zadania przesyłane przez nauczycieli w ramach tzw. nauczania zdalnego nie mogą mieć charakteru obligatoryjnego, ich wykonanie bądź niewykonanie nie może być podstawą do wystawienia oceny, ani w trakcie zawieszenia działalności dydaktycznej, ani po jej ustaniu,

- udział w "lekcjach" organizowanych w ramach nauczania zdalnego nie może mieć dla uczniów charakteru obligatoryjnego, w szczególności nieuczestniczenie w tych "lekcjach" nie może być podstawą do wpisywania nieobecności na zajęciach,

- zadania i tematy realizowane w ramach nauczania zdalnego mogą dotyczyć tylko tych partii materiału, które zostały już omówione i powinny służyć utrwaleniu i powtórzeniu zdobytych już wiadomości,

- nauczyciele nie mogą realizować nowych tematów, albo też zlecać uczniom samodzielnego opracowania takich tematów.

17 marca br. Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski skierował do dyrektorów informację w sprawie przygotowania szkół oraz placówek systemu oświaty do organizacji zajęć edukacyjnych i zajęć prowadzonych w ramach form pozaszkolnych kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem metod, a także technik kształcenia na odległość. W najbliższych dniach wejdzie w życie rozporządzenie, które ureguluje organizację kształcenia wykorzystującego metody tzw. zdalnego nauczania.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze