Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
sobota, 20 grudnia 2025 21:19
Reklama Radio Rekord Świętokrzyskie

Kładki pieszo-rowerowe - szybka droga do celu

Śpiesząc się do pracy lub na uczelnie pokonujemy określoną trasę. Korzystamy z komunikacji samochodowej, miejskiej, rowerowej lub przemierzamy trasę pieszo. Czy możemy przemieszczać się sprawniej?

Główne arterie miasta każdego dnia obsługują ogromny ruch. Natłok uczestników na drodze sprawia, że pojawiają się korki, które wydłużają czas podróży. W takich okolicznościach lepszą alternatywą dla samochodów lub autobusów jest rower, lub pokonanie trasy na piechotę. Niektóre odcinki można by pokonać jeszcze szybciej, gdyby wzbogacić je o dodatkową infrastrukturę drogową, a mianowicie kładki pieszo-rowerowe. Obecnie na stałe wpisały się w krajobraz miast i widujemy je w parkach i skwerach, ale także sprawdzają się jako przeprawa nad ruchliwą jezdnią. Czy może być ich więcej?

Niebezpieczna przeprawa

Część obiektów umożliwiających przejście przez rzekę, strumyk, zbiornik wodny czy jezdnię pochodzi z poprzedniej epoki. Standardy bezpieczeństwa z tamtego okresu nie należą do najwyższych. Nawierzchnia kładek jest często zniszczona i nieprzystosowana do zmieniających się warunków atmosferycznych. Zdarza się, że korzystanie z nich w trakcie opadów deszczu, śniegu lub po ich zamarznięciu jest bardzo niebezpieczne. Ponadto niektóre barierki są na tyle niskie, że ryzyko wypadnięcia jest duże. Władze miast i mniejszych miejscowości powinny zrewidować stan takich obiektów, ale problem mogą zasygnalizować także mieszkańcy. W końcu chodzi o dobro wszystkich użytkowników. Czy w związku z tym jest jakaś alternatywa?

Nowoczesne kładki pieszo-rowerowe

Sympatycy jednośladów nie rezygnują z nich nawet w sezonie jesienno-zimowym. Nie straszny im deszcz i zła pogoda, a na przesiadkę do komunikacji miejskiej zdecydują się dopiero wtedy, gdy spadnie śnieg. Jazda rowerem i zmieniające się podłoże mają realny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Jest to szczególnie ważne w przypadku kładek nad zbiornikami wodnymi, gdzie łatwo zbiera się wilgoć. Nowe technologie zastosowane w budowie takich przepraw pozwalają na instalacje antypoślizgowego podłoża. Ma to duże znaczenie również dla ruchu pieszego i poprawy także jego bezpieczeństwa.

Ponadto obiekty te wyposażone są w wysokie barierki, które wręcz uniemożliwiają wychylenie się poza wyznaczoną trasę. Co więcej, montaż obiektu odbywa się bardzo szybko, gdyż wiele komponentów dociera na miejsce docelowe częściowo złożonych. Długość i szerokość kładek można swobodnie regulować i dostosować do intensywności ruchu. Najdłuższe obiekty mogą sięgnąć nawet 60 m. Nowoczesne obiekty z powodzeniem zastąpią stare i zużyte kładki. Jeżeli jest taka możliwość, to świetnie sprawdzą się jako dodatkowy obiekt skracający trasę. Nowoczesne kładki pieszo-rowerowe znacząco podnoszą bezpieczeństwo uczestników ruchu. Więcej informacji na ich temat, znaleźć można na https://www.jansonbridging.pl/pl/rozwiazania/kladki-pieszo-rowerowe.

Kładki są dużym ułatwieniem na trasie i stanowią nieodłączny element wielu parków, ale też przepraw nad jezdnią. Dzięki temu przemieszczanie się nimi nie wymaga zatrzymywania ruchu samochodowego, a dzięki temu utrzymuje się jego płynność. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo pieszych, którzy w ten sposób są odseparowani od gnających aut. Włodarze miast powinni pomyśleć o usprawnieniach tych obiektów i instalacji nowych. Być może dzięki temu uda się skrócić drogę do pracy lub szkoły wielu mieszkańców, a to z pewnością zostanie docenione.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze